سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بوستان معارف

معصومین (4)

ردپای انحراف در صراط انتظار (3)

3.اسطوره سازی

انسان به واسطه داشتن قوه خیال و قدرت تخیل بالا، توانایی خاصی در خلق شخصیت­های مختلف دارد. معمولاً آنچه را خود توانایی رسیدن به آن را ندارد در افرادی تصور میکند و آنها را در خیال خود می­پرورد. این کار را با افرادی هم که شناخت کامل از آنها ندارد انجام میدهد؛ زیرا این شناخت ناقص کمبودهایی را در عالم معرفت برای او دارد، و همین احساس نیاز به شناخت کامل است که پای خیال را به میان می­کشد و موجودی افسانه­ای را برای او رقم می­زند.

شاید غیر از بهانه­گیری کفار و مشرکین در ایمان آوردن به رسالت نبی اکرم ص، یکی از عواملی که باعث عدم ایمان برخی گردید اسطوره سازی بود که افرادی از پیامبر آخرالزمان برای خود ترسیم نموده بودند. وقتی آنها از علمای ادیان سابق خصوصیات مبهمی از خاتم پیامبران شنیده بودند در ذهن خود تصویری از پیامبر ایجاد کرده بودند که تصویری کاملاً فوق بشری بود، لذا هنگامیکه پیامبر اسلام ص رسالت خویش را آشکار کردند عده­ای چنین می­گفتند:

«وَ قَالُواْ مَا لِ هَاذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَ یَمْشىِ فىِ الْأَسْوَاقِ لَوْ لَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا*أَوْ یُلْقَى إِلَیْهِ کَنزٌ أَوْ تَکُونُ لَهُ جَنَّةٌ یَأْکُلُ مِنْهَا وَ قَالَ الظَّلِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَّسْحُورًا»(فرقان/آیه7و8)

و باز کافران گفتند: چرا این رسول (اگر به راستى پیغمبر خداست) غذا تناول مى‏کند و در (کوچه و) بازارها راه مى‏رود؟ چرا فرشته محسوس و ظاهرى بر او نازل نشده تا به همراه او بیم دهد (و گواه صدق او باشد)؟*یا چرا بر این رسول گنجى فرو نیفتد یا چرا باغى ندارد که از میوه‏هایش تناول کند؟ و ستمکاران (پس از این همه چون و چراها به مردم) گفتند که شما پیروى نمى‏کنید مگر مردى را که سحر و شعبده از راهش برده است.

در باب مهدویت نیز اگر انسانی امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت خواهد مرد«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة»(کمال الدین، ج‏2، ص409) و اگر با این شناخت ناقص که او را به اسطوره سازی کشانده است ظهور آن حضرت را درک کند، همان سخن کفر را خواهد گفت:« چرا این رسول (اگر به راستى پیغمبر خداست) غذا تناول مى‏کند و در (کوچه و) بازارها راه مى‏رود؟»

گاه انسان به سؤالاتی از این قبیل روبرو می­شود: امام زمان عج به وقت اذان کدام شهر نماز می­خواند؟ آن حضرت اگر چهره­ای کاملاً نورانی دارد پس چگونه بدون چشم می­تواند ببیند؟ به راستی آن حضرت غذا می­خورد؟ غذای خود را چگونه تهیه میکند؟ و... این سؤالات این نکته را به انسان میفهماند که عده­ای درباره آن حضرت در اثر جهل و یا تبلیغات غلط برخی دچار اسطوره سازی ویژه­ای شده­اند، که بسیار خطرناک می­باشد زیرا هم مانع ارتباط صحیح با آن حضرت می­گردد و هم در زمان ظهور از موانع پذیرش ولایت آن امام همام عج می­گردد و عده­ای می­گویند آیا این شخص آن امام موعود است ما هرگز به او ایمان نخواهیم آورد...

پس باید در عرصه تبلیغ و شناخت مهدیت کاملاً مراقب این انحراف بود تا مبادا از صراط سبز انتظار خارج شویم و یا دیگران را به انحراف بکشانیم.


[ سه شنبه 91/11/24 ] [ 2:59 عصر ] [ *حبیب* ]
درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 30422