سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بوستان معارف

متفرقه (2)

به بهانه مولوی

 

وقتی یه نگاهی به کتاب­های مشهور عرفانی و صوفیانه میندازی، کمتر کتابی را میبینی که از آثار مولوی بهره نگرفته باشه. مثلاً کتاب کیمیاگر از پائولوکوئیلوی برزیلی که از پرفروشترین کتاب­ها در کشور خودمون بوده و به 50 زبان ترجمه ودر 150 کشور چاپ شده – و حتی در بعضی کشورها به صورت خط بریل دراومده – برگرفته از یک داستان از داستانهای مثنوی مولویست. با این تفاوت که داستان مولوی شخصی را بیان میکنه که از بغداد به مصر میره و داستان کیمیاگر چوپانی را نمایش میده که از اسپانیا به مصر میره.

و یا به عنوان یک نمونه دیگه کتاب دندان ببر از پال توئیچل بنیانگذار عرفان اک هست که فصل آخرش به داستانی از داستان های مثنوی اشاره داره و اسم کتاب هم از همون داستان گرفته شده و کل کتاب برگرفته از سخنان مولوی هست که البته مواردی از انحرافات عرفانهای نوظهور هم چاشنی اون شده.

اما متاسفانه خود ما چقدر قدر این منابع مهم را میدونیم؟ علاوه بر این کم کاری، امروزه در رسانه­ها و سخنرانی­ها شاهدیم که چقدر برخی از افراد که گاه از بزرگان نیز می باشند، به خاطر یه حرف اشتباه از امثال مولوی کلاً این شخصیت­ها را تخریب می­کنند و انسان­ها را ازاین نعمت­های بزرگ و معارف عالی محروم می­کنند. اما فستبصر و یبصرون، باییکم المفتون...


[ یکشنبه 91/11/15 ] [ 4:5 عصر ] [ *حبیب* ]

اخلاق(1)

غیبت ممنوع

امروز چهل حدیث حضرت امام را مطالعه میکردم. رسیدم به حدیثی که در باب غیبت بود. حضرت امام احادیث عجیبی را گردآوری کرده بودند و نکات جالبی را فرموده بودند. وقتی آدم احادیث را یه نگاه اجمالی بندازه، اولین نکته­ای که به ذهنش میرسه این هست که چقدر بعضی از گناهان برای برخی از افراد عادی شده و به اصطلاح قبح گناه براشون ریخته میشه. در یکی از این احادیث اینطور اومده بود:

وفی روایة أنّ رسول الله لمّا رجم الرّجل فی الزّنا، قال رجل لصاحبه: هذا اُقعص کما یقعص الکلب. فمرّ النّبیّ معهما بجیفة، فقال: انهشا منها. فقالا: یا رسول الله، ننهش جیفة فقال: ما أصبتما من اخیکما انتن من هذه.

رسول خدا (ص) به واسطه زنا مردی را سنگسار فرمود. یکی از حضار رفیقش گفت: «این شخص در جایگاه خود کشته شد مثل سگ». پس از آن پیغمبر(ص) با آن دونفر به مرداری عبور کردند. فرمود به آنها: با دندانهای خود از گوشت این مردار بکنید. عرض کردند: یا رسول الله، از گوشت مردار بخوریم فرمود: آنچه از برادرتان به شما رسید، گندش بیش از این است»!!!

نکته دیگر درباب شنونده غیبت بود که از جمله احادیث مورد اشاره، حدیث ذیل بود:

حضرت محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) به سرزنش کسى که به یارى غیبت  شونده اقدام نکند، پرداخته ، به امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) مى  فرماید  :  

یا على ! من من اغتیب عنده اخوه المسلم فاستطاع  نصره فلم ینصره خذله الله فى الدنیا و الاخره.

اى على ! کسى که پیش او از برادرمسلمانش غیبت شود و بتواند آن برادر مسلمان را یارى کند، ولى کمک نکند، خداوند اورا در دنیا و آخرت خوار مى کند.

بحث دیگر در باب موارد جواز غیبت بود که یک نکته در خور توجه را نباید فراموش کرد و آن اینکه این امر باعث تجری بر غیبت نشه. مثلاً اگر غیبت فاسق جائز هست، اولاً در مورد فسق فقط جائز است و ثانیاً این غیبت برای قصد وغرض عقلایی باشه نه اینکه برای دل خوشی و هوای نفس باشه.

خداوند به همه ما بصیرت در دین عطا فرماید.

اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بُعد المعصیه....


[ شنبه 91/11/14 ] [ 5:0 عصر ] [ *حبیب* ]

قرآنی (1)

آیا طوفان زمان حضرت نوح جهانگیر بود و یا اینکه محدوده خاص جغرافیایی را در بر میگرفت؟

جمع بندی کلی:
طوفان حضرت نوح(ع) منطقه ای بوده نه جهانی، علاوه بر ادل? برونی( دلیل عقلی، تاریخی و روای) از متن قرآن مقدس یعنی ( شواهد درونی ) به این نتیجه می رسیم،و  آیاتی که منطقه ای بودن طوفان را تأیید می کند نسبت به آیاتی که عمومیت و جهانی بودن طوفان را اثبات می کند خیلی زیاد است.

برای پیگیری این مطلب به سایت زیر مراجعه شود:

http://www.m-safir.ir


[ چهارشنبه 91/11/11 ] [ 12:14 عصر ] [ *حبیب* ]

ماسونیزم (1)

جورج بوش، نوه نامشروع آلیستر کرولی (جادوگر بزرگ)، در حال خواند کتاب «بز اهلی من». در این کتاب اشاراتی به آیین و مناسکی دارد که قربانی هایی برای شیطانی به نام پن میبرند. استفاده شیطان پرستان از نمادهای وارونه، دلیلیست بر وارونه گرفتن کتاب توسط جورج بوش. و جالب تر آنکه این لحظه همان لحظه ایست که واقعه یازده سپتامبر در حال اتفاق افتادن می باشد. یعنی این واقعه یک قربانیست برای هدیه به خدای بزرگ(شیطان).

آلیستر کرولی

 

جورج بوش در مدرسه

 

واقعه یازده سپتامبر

 

  afshin1939.persianblog.ir.......بر گرفته از


[ دوشنبه 91/11/9 ] [ 11:14 صبح ] [ *حبیب* ]

معصومین(1)

روایتی دیدم که در تفسیر البرهان، تفسیر المحیط، تفسیر الفرقان و تفسیر من هدی القران آمده بود. در این روایت اشاره به ده نام پیامبر در قرآن دارد که متاسفانه در این روایت به نُه اسم از آن اسماء ده گانه اشاره شده است و یکی از آنها ذکر نشده. ما در متن روایات اسامی نبی اکرم را با رنگ قرمز مشخص نمودیم.

روایت به قرار ذیل می باشد:

عن الکلبی، عن أبی عبد الله (علیه السلام)، قال: قال لی: «یا کلبی، کم لمحمد (صلى الله علیه و آله) من اسم فی القرآن؟» فقلت: اسمان أو ثلاثة  .

فقال: «یا کلبی، له عشرة أسماء:

1-     «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ»[1]

محمد (ص) فقط فرستاده خداست و پیش از او، فرستادگان دیگرى نیز بودند...

2-     و قوله: «وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَد»[2]،

و بشارت‏دهنده به رسولى که بعد از من مى‏آید و نام او احمد است...

3-     و «لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ یَدْعُوهُ کادُوا یَکُونُونَ عَلَیْهِ لِبَداً»[3]،

و اینکه هنگامى که بنده خدا [محمّد (ص)] به عبادت برمى‏خاست و او را مى‏خواند، گروهى پیرامون او بشدّت ازدحام مى‏کردند..

4-     و «طه ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى»[4]‏،

طه. ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به زحمت بیفکنى!

5-     و«یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»[5]،

یس.سوگند به قرآن حکیم.که تو قطعاً از رسولان (خداوند) هستى!

6-     و«ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ»[6]،

ن. سوگند به قلم و آنچه مینویسند، که به نعمت پروردگارت تو مجنون نیستى!

7-     و«یا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ»[7]،

اى جامه خواب به خود پیچیده (و در بستر آرمیده)!

8-     و«یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ»[8]،

اى جامه به خود پیچیده!

9-     و قوله: «فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ الَّذِینَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْراً»[9]،

از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید اى خردمندانى که ایمان آورده‏اید! (زیرا) خداوند چیزى که مایه تذکّر است بر شما نازل کرده!

 قال: «الذکر: اسم من أسماء محمد (صلى الله علیه و آله)، و نحن أهل الذکر، فاسأل- یا کلبی- عما بدا لک». قال: نسیت- و الله- القرآن کله، فما حفظت منه حرفا أسأله عنه.[10]

      امام صادق (ع) سپس فرمودند: پیامبر ذکر و ما اهل ذکر هستیم پس بپرس از آنچه برایت پیش آمده است.



[1]  . آل عمران،144.

[2]  . الصفّ، 6  .

[3]  .الجنّ، 72  .

[4]  . طه، 1.

[5]  . یس، 1- 4  .

  . القلم ، 1 و 2.  .[6]

  . المدّثّر، 1[7]

[8] . المزمّل، 1.

[9]. الطلاق،10.

[10]. البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏3، ص: 748.


[ یکشنبه 91/11/8 ] [ 9:52 صبح ] [ *حبیب* ]
   1   2   3      >
درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 30476