سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بوستان معارف

معصومین (2)

ردپای انحراف در صراط انتظار...

  1.یاتی بدین جدید

یکی از معروفترین جملات که زیاد مورد استناد و نیز مورد سوال قرار می­گیرد، جمله«یاتی بدین جدید» می­باشد. می­گویند اولاً مگر دین ما دین پیامبر خاتم نیست و ثانیاً مگر پیامبر اسلام، پیامبر خاتم نبودند، پس این دین جدید امام زمان(عج) چه دینی می­باشد؟ ثالثاً اگر دین جدید امام زمان(عج) دین حق می­باشد پس عمل کردن ما به این دین باطل چه فائده­ای دارد؟ در این میان نیز، عده­ای که درد دین دارند در پی یافتن جواب و توجیهاتی برای این سوالات بوده­اند.

اما قبل از هر سخنی باید دانست که«با مراجعه به مصادر حدیثی پی خواهیم برد که چنین تعبیری در مجامع حدیثی وجود ندارد و تنها تعبیراتی می‏بینیم که ممکن است کسی از مجموعه آنها چنین استنباط کند که حضرت‏علیه السلام دین جدیدی را می‏آورد»(موعود شناسی و پاسخ به شبهات ص633). این تعبیرات به این صورت می­باشند«قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یَقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ وَ کِتَابٍ جَدِیدٍ وَ قَضَاءٍ جَدِیدٍ»(بحارالانوار ج52 ص354).

جالب این است که، برخی از مدعیان دروغین نیز با تمسک به این جمله علم کذب را بالا برده و خود را مهدی آخرالزمان و گاه نبی جدید معرفی کرده و برنامه کذائی خویش را همان «دین جدید» دانسته­اند.

«سران بهائى امثال خود میرزا على محمد و میرزا حسین على، و گلپایگانى، امر جدید را تطبیق به «دیانت بهائى»! و کتاب جدید را به «بیان»، و قضاء جدید را به احکام باب و بهاء، و سلطان جدید را هم، بسلطنت باب و بهاء بر دلهاى! پیروانش تأویل و تفسیر کرده و قیام حضرت را با شمشیر که کنایه از جنگ و کشتن دشمنان اسلام است، به نفوذ تدریجى امر بهائى حتى بعد از صدها سال! معنى کرده‏اند!!(مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار ص 169).

اما در توضیح تعبیر «دین جدید»، جملاتی را بیان کرده­اند تا راه هر نوع سوء استفاده وتحریفی را ببندند. در زیر به نمونه­ای از این جواب­ها اشاره می­شود:

«1- مطابق برخی روایات، بخشی از احکام به جهت نبود شرایط و مقتضیات در عصر معصومین بیان نشده و تنها علمش نزد اهل بیت‏ع باقی مانده است، و در عصر ظهور، آن احکام بیان خواهد شد.

2 - بخشی از احکام به جهت ضایع شدن کتاب‏ها و احادیث تلف شده و به دست ما نرسیده است که قطعاً نزد امام زمان عج موجود است و در عصر ظهور آنها را بیان کرده و به اجرا خواهد گذاشت.

3 - در عصر غیبت به جهت دوری از امام معصوم، علما و فقها مأمور به اخذ وظیفه از ادله‏ای هستند که غالب آنها ظنّی است و در نتیجه، احکامی که استخراج می‏شود احکام ظاهری است نه واقعی، اگر چه در عصر غیبت مأمور به عمل به آنها هستیم، ولی در عصر ظهور توسط امام زمان‏ عج احکام واقعی عرضه می‏شود.

4 - در طول تاریخ اسلام برخی از احکام کمتر به آنها عمل شده و یا اصلاً در جامعه بیان نشده است همانند گرفتن جزیه با خفّت و خواری از اهل ذمّه در ممالک اسلامی، که به طور حتم این گونه احکام در عصر ظهور به اجرا در خواهد آمد.

5 - تا عصر ظهور دیدگاه و سطح فکر و تعقل مردم بسیار بالا رفته و آمادگی و قابلیت‏هایی فوق‏العاده در فهم معارف دینی خواهد یافت، که در نتیجه احتیاج به پاسخ‏گویی با انحای مختلف به این خواسته‏ها است.»(موعود شناسی و پاسخ به شبهات ص634)

 


[ چهارشنبه 91/11/18 ] [ 3:53 عصر ] [ *حبیب* ]
درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 30485