سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بوستان معارف

اخلاق(1)

غیبت ممنوع

امروز چهل حدیث حضرت امام را مطالعه میکردم. رسیدم به حدیثی که در باب غیبت بود. حضرت امام احادیث عجیبی را گردآوری کرده بودند و نکات جالبی را فرموده بودند. وقتی آدم احادیث را یه نگاه اجمالی بندازه، اولین نکته­ای که به ذهنش میرسه این هست که چقدر بعضی از گناهان برای برخی از افراد عادی شده و به اصطلاح قبح گناه براشون ریخته میشه. در یکی از این احادیث اینطور اومده بود:

وفی روایة أنّ رسول الله لمّا رجم الرّجل فی الزّنا، قال رجل لصاحبه: هذا اُقعص کما یقعص الکلب. فمرّ النّبیّ معهما بجیفة، فقال: انهشا منها. فقالا: یا رسول الله، ننهش جیفة فقال: ما أصبتما من اخیکما انتن من هذه.

رسول خدا (ص) به واسطه زنا مردی را سنگسار فرمود. یکی از حضار رفیقش گفت: «این شخص در جایگاه خود کشته شد مثل سگ». پس از آن پیغمبر(ص) با آن دونفر به مرداری عبور کردند. فرمود به آنها: با دندانهای خود از گوشت این مردار بکنید. عرض کردند: یا رسول الله، از گوشت مردار بخوریم فرمود: آنچه از برادرتان به شما رسید، گندش بیش از این است»!!!

نکته دیگر درباب شنونده غیبت بود که از جمله احادیث مورد اشاره، حدیث ذیل بود:

حضرت محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) به سرزنش کسى که به یارى غیبت  شونده اقدام نکند، پرداخته ، به امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) مى  فرماید  :  

یا على ! من من اغتیب عنده اخوه المسلم فاستطاع  نصره فلم ینصره خذله الله فى الدنیا و الاخره.

اى على ! کسى که پیش او از برادرمسلمانش غیبت شود و بتواند آن برادر مسلمان را یارى کند، ولى کمک نکند، خداوند اورا در دنیا و آخرت خوار مى کند.

بحث دیگر در باب موارد جواز غیبت بود که یک نکته در خور توجه را نباید فراموش کرد و آن اینکه این امر باعث تجری بر غیبت نشه. مثلاً اگر غیبت فاسق جائز هست، اولاً در مورد فسق فقط جائز است و ثانیاً این غیبت برای قصد وغرض عقلایی باشه نه اینکه برای دل خوشی و هوای نفس باشه.

خداوند به همه ما بصیرت در دین عطا فرماید.

اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بُعد المعصیه....


[ شنبه 91/11/14 ] [ 5:0 عصر ] [ *حبیب* ]
درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 30510