سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بوستان معارف

متفرقه (2)

به بهانه مولوی

 

وقتی یه نگاهی به کتاب­های مشهور عرفانی و صوفیانه میندازی، کمتر کتابی را میبینی که از آثار مولوی بهره نگرفته باشه. مثلاً کتاب کیمیاگر از پائولوکوئیلوی برزیلی که از پرفروشترین کتاب­ها در کشور خودمون بوده و به 50 زبان ترجمه ودر 150 کشور چاپ شده – و حتی در بعضی کشورها به صورت خط بریل دراومده – برگرفته از یک داستان از داستانهای مثنوی مولویست. با این تفاوت که داستان مولوی شخصی را بیان میکنه که از بغداد به مصر میره و داستان کیمیاگر چوپانی را نمایش میده که از اسپانیا به مصر میره.

و یا به عنوان یک نمونه دیگه کتاب دندان ببر از پال توئیچل بنیانگذار عرفان اک هست که فصل آخرش به داستانی از داستان های مثنوی اشاره داره و اسم کتاب هم از همون داستان گرفته شده و کل کتاب برگرفته از سخنان مولوی هست که البته مواردی از انحرافات عرفانهای نوظهور هم چاشنی اون شده.

اما متاسفانه خود ما چقدر قدر این منابع مهم را میدونیم؟ علاوه بر این کم کاری، امروزه در رسانه­ها و سخنرانی­ها شاهدیم که چقدر برخی از افراد که گاه از بزرگان نیز می باشند، به خاطر یه حرف اشتباه از امثال مولوی کلاً این شخصیت­ها را تخریب می­کنند و انسان­ها را ازاین نعمت­های بزرگ و معارف عالی محروم می­کنند. اما فستبصر و یبصرون، باییکم المفتون...


[ یکشنبه 91/11/15 ] [ 4:5 عصر ] [ *حبیب* ]
درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 30511